Kindermanuele Therapie

Bij welke klachten is kindermanuele therapie geschikt?

De gewrichten en spieren tussen het hoofd en de bovenste nekwervels spelen een grote rol in de ontwikkeling van de motoriek en het evenwicht van de baby. Wanneer daar een bewegingsstoornis aanwezig is dan kan dat doorwerken in de wervelkolom en het bekken, dit kan bij het kind veel pijn veroorzaken. De kindermanueel therapeut biedt hierbij uitkomst. Symptomen van dergelijke klachten zijn een scheef nekje, afgeplatte schedel, overstrekking of huilen bij aan- en uitkleden. Als deze klachten niet behandeld zijn dan blijft het kind er last van houden. Tijdens de peuterleeftijd valt dit op te merken door problemen op het motorisch gebied; niet (goed) kruipen, de motoriek ontwikkelt zich matig, veel struikelen of schoolhoofdpijn.

Wat wordt er bij kindermanuele therapie gedaan?

Tijdens het onderzoek stelt de kindermanueel therapeut vast of er een bewegingsstoornis in de hoge nekgewrichten aanwezig is. Als de baby 3 maanden of ouder is test de therapeut ook het bekken, dit onderzoek is dan pas betrouwbaar uit te voeren. Als een bewegingsstoornis gevonden wordt dan kan de baby met een zachte vorm van manuele therapie behandeld worden om de verstoorde functies te herstellen. Correct uitgevoerde mobilisaties zijn ongevaarlijk en werken door in de wervelkolom, het bekken en de heupgewrichten.

In Nederland is alleen de kindermanueel therapeut gerechtigd deze klachten met mobiliserende technieken te behandelen. Voorheen stond deze therapie bekend als KISS en KIDD therapie.

Plan online. Het is makkelijk, snel en veilig.